Treceți la conținutul principal

Analiză comparativă: pensia privată obligatorie și pensia privată facultativă

Numeroasele întrebări postate de catre voi se referă la definirea, avantajele și caracteristicile pensiilor private. Pe scurt, care ar fi diferențele dintre pilonul II și pilonul III de pensii private. Informează-te corespunzător în continuare la pensiipentrutoti@gmail.com

Pensiile private sunt guvernate de două legi (411/2004 la pensiile facultative și 204/2006 la pensiile obligatorii) și o multitudine de norme emise de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).

În primul rând, angajatorul nu are voie să impună salariaților săi să aleagă un fond de pensii private sau altul, aceasta fiind o opțiune strict individuală.

La pensiile private obligatorii (pilonul II), angajatorul nu are de făcut nimic în plus față de obligațiile sale existente. După ce angajatul își alege fondul la care va dori să cotizeze, angajatorul va face plata contribuțiilor sociale (CAS) la fel ca și până acum, către Fisc (ANAF), prin evidența Casei Naționale de Pensii (CNPAS). Abia aici, banii destinați fondului privat de pensii vor lua direcția fondurilor private, fără nicio implicare din partea angajatorului.

La pensiile private facultative (pilonul III), angajatorul are un rol mult mai important. După ce angajatul și-a ales fondul sau fondurile la care vrea să cotizeze, angajatorul trebuie să rețină din salariul angajatului respectiv contribuția lunară și să o vireze direct către fondul sau fondurile alese de acesta, printr-unul sau mai multe ordine de plată, ori poate plăti direct Angajatorul din fondurile lui pentru salariați (fără să-i rețină din salariu angajatului).

Dacă zece angajați diferiți aleg zece fonduri private facultative diferite, atunci angajatorul va trebui să rețină cele zece contribuții din salariul celor zece angajați și să le vireze, prin zece ordine de plată suplimentare, la cele zece fonduri. În plus, angajatorul are opțiunea să ofere chiar el o pensie privată facultativă angajatului, adică să contribuie în locul acestuia la un astfel de fond. Opțiunea este însă tot a angajatului, care poate refuza acest beneficiu. Dar angajatul nu ar avea motiv să renunțe la acest beneficiu mai ales ca sunt și cheltuieli deductibile fiscal.

Pe de altă parte, angajatul și angajatorul pot contribui împreună la un fond de pensii facultative, în beneficiul angajatului. Sumele contribuite sunt deductibile de la plata impozitului pe profit (pentru angajator) și pe venit (pentru angajat) în limita a 200 de euro pentru fiecare (400 de euro în total, dacă cei doi contribuie împreună).

Actul de aderare pentru pensia privată obligatorie pilonul II trebuie completat și semnat, dar nu este valabil dacă nu îi anexezi o copie după actul de identitate, cu semnătură olografă. Așa cum fiecare administrator poate gestiona un singur fond, la fel și fiecare client nu poate alege decât un singur fond dintre cele existente pe piață.

La pensiile private facultative (pilonul III), procedura este mai simplă. Aderarea se face prin semnarea unui contract, care conține anexat și prospectul de emisiune (care descrie toate detaliile fondului). Poți cotiza la oricâte fonduri facultative dorești, cu condiția ca suma contribuțiilor lunare să nu depășească 15% din venit.

Edith

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Primești despăgubiri pentru mașina inundată pe asigurarea casco?

Primești despăgubiri pentru mașina inundată pe asigurarea casco? Ce faci dacă mașina ta a fost inundată? Evită pagubele totale Ploile torențiale, furtunile, fenomenele naturale extreme din ultima perioadă au produs pagube în multe zone ale țării, inclusiv în Cluj. Sistemele de colectare a apei nu au mai putut face față ploilor torenţiale, iar partea carosabilă, parcările auto, mașinile au fost inundate. Ce trebuie să faci dacă mașina ta a fost inundată? Dacă ai asigurare casco pentru autoturismul tău, te adresezi asigurătorului sau service-ului auto pentru evaluare, despăgubiri, reparații. Elementele autoturismului care pot fi afectate de staționarea sau circulația pe un drum inundat  Problema principală este apa care intră în motor în urma staționării sau circulației pe un drum inundat. Mașina poate este parcată, sau o conduci pe o stradă inundată. Dacă motorul este oprit când apa se apropie de el, există șanse mari să eviți o daună totală.  Apa poate pătrunde în camera de a...

Documente transcriere sau înmatriculare autoturism second hand ori nou. Inclusiv asigurare RCA

Actualizare 29.07.2024 Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) are un nou format , conform legilor actuale. Modificarea formei CIV a fost necesară datorită cerințelor OG nr. 78/2000, conform căreia datele proprietarilor și numerele de înmatriculare ale autovehiculelor nu mai sunt înscrise în CIV. De asemenea, ordinul comun MTI/MAI/MF nr. 211/28/391/2024 stabilește noul format al CIV.  Pentru deținătorii de autovehicule această schimbare nu vine cu nicio obligație.  În noul format, documentul CIV păstrează aceleași categorii de informații despre vehicul, dar dispar câmpurile destinate completării datelor despre posesor și numărul de înmatriculare.  Noul model de CIV se eliberează în reprezentanțele RAR. Documentul în forma anterioară va rămâne în continuare valabil. Transcrierea unui autovehicul în România înseamnă că mașina este deja înmatriculată în România și are Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) obținută la Registrul Auto Român (R.A.R.).   Înmatricula...

Cum să gestionezi riscurile în proiecte

Cum să gestionezi proiecte și riscuri - Ghid în 5 pași Managementul riscurilor în proiecte (risk management, project risk management) sunt expresii folosite în orice tip de proiect. Proiectul poate fi o afacere, administrarea unui eveniment, crearea digitală. Procesul de management al riscului include cinci pași, respectiv identificarea, analizarea, evaluarea, tratarea și monitorizarea. Poți atenua riscurile prin evitare, acceptare, reducere sau transfer. Cum ar putea fi definit managementul riscului în managementul proiectelor? În managementul de proiect, riscul este orice eveniment potențial care îți poate afecta proiectul, pozitiv sau negativ. Managementul riscului este procesul de identificare și abordare a acestor evenimente înainte sau pe măsură ce acestea se întâmplă. Riscul poate apărea în multe forme diferite cum ar fi boala angajaților, vremea nefavorabilă, costurile neașteptate, întârzierile de transport. Toate proiectele au riscuri și abilitatea de a conduce un proiect prin...